lördag 29 januari 2011

Träningen gick Bra och även Sebbe funderar

Då har man tränat i två timmar och det gick jätte bra. Det var ett hårt och roligt pass. Jag hann göra allt det jag skulle i morse fast att jag försov mig lite. Styrka blir det tyvärr inte idag men jag tar igen de i morgon. Idag ska jag plugga och förbereda mig för hemresan. Jag åker nämligen hem på måndag för att jag ska hålla föredrag i sjöbo tillsammans med en av de bästa föreläsarna i Sverige nämligen Igor Ardoris. NERVÖST!

Kolla in Igors hemsida: www.igorardoris.se
Igor Ardoris 










Jag var ju på Bio igår och så Love and other drugs. Det var en OK film men den är inte värd att se på bio.
Den får bara tre solar av mig.








Ofta när Sebbe har funderingar eller rättare sagt alltid när Sebbe har funderingar så handlar det om simning. Denna gången har han skrivit ner sina tankar angående uttagsprinciper för Sverige, Norge och Danmark till landslag och mästerskap. Det är väldigt intressant och jag håller med om det han har skrivit.


Hej.


Jag heter Sebastian Marko-Varga och jobbar som chefstränare i Stavanger ”svömme” club i Norge. Jag har tidigare jobbat i både Sverige och Damnark som simtränare. Efter att har börjat komma in mer på den internationella arenan kommer funderingar och tankar upp ganska frekvent. I detta fallet gäller det uttagsprinciperna för de skandinaviska länderna till diverse mästerskap och landslag.
Hur man än gör kommer det finnas personer som är nöjda och personer som är missnöjda, förhoppningsvis är flertalet nöjda. Men utgångspunkten måste vara att det system man väljer passar bäst för var och en av nationerna.

Mina funderingar handlar inte om att trampa någon på tårna utan bara konstatera följande och möjligen skapa en debatt som gör mig och andra mer kloka samt att utveckla de skandinaviska länderna till de bättre. Jag kan tyvärr inte gå in i detalj på det finska uttagsprinciperna av den enkla anledningen att jag inte förstår ett dyft av vad där står.

Det är fyra år mellan varje OS. Jag har nedan tagit fram alla internationella mästerskap, 25 meter och 50 meter, från efter OS i Athen fram till OS i Peking. Det blir totalt 12 stycken (Med OS i Peking).  Detta betyder att under en fyraårig cykel med 12 mästerskap är det bara ett av dom som inte innehåller 50 fjärilsim, 50 rygg och 50 bröstsim. Miniräknaren på min Mac visar att OS endast utgör 8,3% av alla mästerskap.


OS




9-16 augusti, Beijing, Kina, (2008)







VM långbana



July 17 - July 31, Montreal, Canada (2005)

March 17 - April 01, Melbourne, Australia (2007)






EM långbana



July 26 - August 06, Budapest, Hungary (2006)

March 13 - March 24, Eindhoven, Netherlands (2008)





VM kortbana



7 oktober-11 oktober, Indianapolis, USA (2004)

April 05 - April 09, Shanghai, China (2006)

April 9 - April 13, Manchester, United Kingdom (2008)





EM kortbana



December 9 - December 12, Vienna, Austria (2004)
December 8 - December 11, Trieste, Italy (2005)

December 7 - December 10, Helsinki, Finland (2006)
December 13 - December 16, Debrecen, Hungary (2007)


























Det är här mina funderingar kommer in. Vad är det då som gör att man insisterar på att bortse från dessa 50 meterdistanser?

Att sikta mot stjärnorna för att hoppas att du når till månen tror jag är lite fel taktik. Börja med att sikta mot månen och nå dit innan du sätter nästa mål. Med det vill jag ha sagt att utgå från idag. Först och främst är det många klubbar i Skandinavien som inte ens har tillgång till 50 meter bassäng samtidigt som simhallarna runt om kring stängs igen för renovering, företag med fokus på profit går in och tar över simskolevärksamheten som är den endaste inkomstkällan för klubbarna. Vi kan inte sätta krav som stänger talanger ute från landslagsystemen! Så många utövare har vi inte att spela med, USA och Australien har den lyxen men inte lilla Skandinavien. OS är ett mästerskap som simmar vart fjärde år. Även om det är viktigast och mest prestige fyllda kan inte det sätta kraven för de andra 11 mästerskapen. Det är mindre än ett fåtal som kommer med till OS och än mindre är det som tar medalj.
Bara för att kraven på 50 fjäril, rygg och bröstsim skulle vara det samma som de övriga distanserna kan jag inte tänka mig att en sprintepedemi skulle utlöpa, snarare tvärtom. Fler utövare skulle bli motiverade och se chansen till att kvala in till ett landslag eller ett mästerskap. Lyckas man sedan få med en av dessa ”sprintarna” till OS blir det en mega succé och gör man inte det så har de varit med och bidragit på de andra ”11” mästerskapen. Men utövaren har i vart fall givits chansen. På detta sätt använder vi oss av alla utövare vi har till vårt förfogande.

Att det sedan inte skulle ha någon betydelse eftersom antalet deltagare inte skulle påverkas på grund av kravtiderna fyller ingen funktion. Varför har man annorlunda kravtider överhuvudtaget då?
Nedan kan ni också se de olika uttagssytemen för Sverige, Norge och Danmark. Det enda landet som inte har utsatta tider på sin hemsida är Sverige. 

Där kan man också läsa: 
Swimmers that only achieve a qualification standard for non-Olympic events for the 2011 World Championships have to rank top five in the world to be considered for selection.

Du ska alltså vara bland topp fem i ”VÄRLDEN” för att överhuvudtaget ska få en chans att komma med till VM i Shanghai på icke olympiska distanser. Har vi i Sverige den lyxen? Vad händer om du är nummer 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 eller 16?

I Norge ska du för exempel simma på 23.82 på 50 meter fjärilsim, herrar, i långbana för att få komma med på Elit landslaget. Det Norska rekordet är 24.62.

I Danmark vad jag förstår eller kan läsa mig till kan man inte överhuvudtaget kvala sig på distanserna.

Exempel på dagens uttag Sverige för Sverige 2011:

European Championships (25) in Szeszin 2011
A maximum of twenty swimmers will be selected from the Swedish Nationals (25m). Swimmers residing outside Sweden will have a qualification period starting with the first World Cup meet until November 20th (25m Pool) Selection criteria will be swimmers ranked top sixteen, two per nation. In non-Olympic events top five.

VM I Shanghai långbana (50m)
Swimmers that only achieve a qualification standard for non-Olympic events for the 2011 World Championships have to rank top five in the world to be considered for selection.

(http://www.simforbundet.se/files/Simning/Landslag/Seniorlandslag/2011/National%20Team%20Plan%202011-2012%20ver%204.pdf)

Exempel på dagens uttag för Norge till landslaget 2011:

Det er ikke krav på 50 rygg, 50 bryst eller 50 butterfly for andre landslagsgrupper enn seniorlandslagets elitegruppe. Man kan altså ikke kvalifisere seg inn på landslaget på noen av disse øvelsene. Man kan heller ikke benytte noen av de nevnte øvelser som en av tre øvelser for å kvalifisere inn på juniorlandslagets utviklingsgruppe. På de nevnte tre øvelser, som også er merket med stjerne * tilsvarer kravet 940p. De øvrige øvelsene for elitegruppa tilsvarer 890p.

(http://www.svomming.no/index.php?menuid=28&expand=26,28)

Exempel lång bana damer
Exempel långbana herrar
50 fjärilsim: 26,40
50 Fjärilsim: 23,82
50 rygg: 28,58
50 ryggsim: 25.38
50 Bröst: 31,30
50 bröstsim: 27.99

Exempel på dagens uttag för Danmark till landslaget 2011:

På Danska hemsidan finner jag ingen förklaring utan bara kravtider. Där kan man konstatera att 50 fjäril, ryggsim och bröstsim inte finns med överhuvudtaget.

(http://www.svoem.dk/Billeder/JesperHarder/Kravtider2010-2011-2012.pdf)


Så länge där finns olika distanser med på olika mästerskap så är min personliga mening att alla ska ha lika stora chanser att komma med på dessa. Det är ganska intressant att alla tre länder valt att gå på samma princip.

Vem vet, där kanske finns en potentiell OS finalist där ute som i dagsläget är bäst på 50 meter bröstsim. Istället för att tänka exkluderande så vänd på det och tänk inkluderande. Moroten ska inte vara att individen måste satsar mot 100/200 meter för att komma med i landslaget utan tvärtom. Individen är så bra på 50 att han/hon väljer att satsa mot 100/200 meter efter att få ha deltagit på läger och mästerskap med sitt land. Inte ska vi utesluta talanger från ett system som ska fostra framtidens simstjärnor.


Med vänlig hälsning
Sebastian Marko-Varga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar