måndag 30 april 2012

Funderingar runt OS...!!


Denna veckan har varit en lugn men jobbig vecka eftersom jag har varit sjuk. Men samtidig har jag fått villa upp mig lite. I helgen bara tog jag det lugnt och bara slappnade av. Jag såg några filmer och gjorde glutenfri våfflor. 
Fast att jag var sjuk förra veckan hann jag med 4 simpass, så det var bra. Jag körde på ganska hårt igår och det kändes faktiskt lätt. 

Mina tankar kommer och går när det gäller OS-uttagningarna. Jag var väldigt ledsen och otroligt omotiverad efter GP finalen i Stockholm inte på grund av min egen prestation utan över hur det Svenska systemet fungerar och hur man blir behandlad som landslagssimmare idag. Detta gjorde att jag hade till och med fick tankar på att sluta. Det går till en vis gräns.

Själv kan jag nog inte göra så mycket. Men samtidigt känner jag att jag måste få lufta mina känslor. Jag tycker att det är mycket orättvist och orealistiskt att lilla Sverige med 9 miljoner invånare ska ha dem tuffaste uttagningarna i VÄRLDEN för att komma med till ett OS i simning! Man ska vara rankad bland dem 6 bästa i VÄRLDEN och ha klarat OS kvaltiden för att kvalificera sig. De flesta andra nationer har kvaltider som är väldigt konkreta för utövarna och eftersom det endast är två simmare per gren är det väldigt enkelt: De två bästa simmarna som har klarat kvaltiden får följa med. Idag har Sverige ca 9 simmare + stafettlag som har klarat just dessa kvaltider men de är bara 4 simmare är med i OS-truppen idag. 

Jag tycker detta är FEL.

Självklart ska vi utveckla svensk simning till det bättre men inte genom att utesluta utan genom att inkludera och ha klara och konkreta riktlinjer för utövarna. Idag är det 3 veckor till EM i Ungern och ingen vet vem som ska deltaga! Jag har nu varit med i landslaget sedan 1998 då Hans Chrunak var förbundskapten och dagens landslag är långt ifrån var det engång var. Sammanhållningen och känslan för att man simmar för sitt land existerar inte idag.

Är målsättningarna att vi ska ha så få simmare med som möjligt till OS? 
Vi borde ha en landslagsledning som gör allt de kan för att få med så många simmare som möjligt till OS. Istället sätter man upp mål och premisser som istället utesluter simmare!

Sen till det som handlar om mina personliga frustrationer så gäller det 4x100 frisimslaget till OS. Under VM i Shanghai kvalade Sveriges damer in alla lagkappslag till OS men det är bara ett som är uttaget och med detta laget har man valt att inte ta ut vilka simmare som skall vara med, detta är helt otroligt när det endast är 13 veckor kvar till själva OS. Nu kommer fokus att ligga på att kvala med till OS och inte att simmar fort när det verkligen gäller.

Idag är det 7 tjejer som gjort under 56 på 100 frisim under 2012 om det endast är 6 som får följa med så ta ut dom 6 bästa då!
Vi i Sverige är inte Australien eller USA vi har dem simmare som vi har och jag hade önskat att man tog hand om dem på ett betydligt bättre sätt än det man gör idag.


Vill man få fram världsmästare och OS medaljörer måste man behandlad utövarna som detta HELA TIDEN!

Kram Ida

9 kommentarer:

  1. Bra initiativ Ida!

    //Micha

    SvaraRadera
  2. Kan bara halla med. Tycker att det ar mycket markligt. Pa tex 4x100 borde du och Michelle tas ut iallafall sa att ni kan borja forbereda er. Dessutom borde man ta ut ett lag pa 4x100 medley ocksa, t.o.m. bland dem som redan ar uttagna finns ju ett komplett lag (Sarah - Jennie - Martina - Therese) och med dig och Michelle i laget skulle det vara annu starkare.

    Lycka till!

    Erik

    SvaraRadera
  3. Ett ord i rättan tid, heter det och här kom det. Så skönt att simning inte längre är en sport för barn som låter sig behandlas hur som helst.
    Tydligen är det här en utbredd åsikt som har genomslag på högsta ort (uppsägningen av rikstränaren).
    Det där med sjätte plats gäller för övrigt inte alla, i tennis kan man vara aktuell med en ranking runt 100.
    MVH/AW (som en gång i världen såg Ida i blöjåldern tulta runt livsfarligt nära diverse basångkanter)

    SvaraRadera
  4. hej
    hur funkar os uttagningen för sverige i simning? å vilka fem e snabbast? varför tas inte alla alg ut? är det för att det kostar "för mycket?" jag vet inget därav alla frågor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Det är så att SOK (Sveriges Olympiska Komite) bestämmer vem som kommer med till OS och vem som inte kommer med. Dock har självklart simförbundet en stor del i avgörandet.

      Om du går in på www.octoopen.se så kan du se detajler på vilka simmare som ligger bäst till. Där finns all statistik vad gäller simning.

      Jag tror inte att det har något med kostnad och göra utan tyvärr tror jag att Svenska simförbundet inte lobbat tillräckligt för att få med så många simmare som möjligt till OS.

      Radera
  5. Håller med om att de Svenska uttagningarna är ganska luddiga men USA har väll ändå världens tuffaste uttagningar eftersom de måste komma etta eller tvåa i deras gren på Olympic Trials, med tanke på deras bredd och konkurrens så är det nog skapligt svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Det har du helt rätt i, vad gäller konkurrens så är det absolut tuffast att komma med till OS i USA.

      Men det är fortfarande så att det räcker med att de klarar A-kravet för att få komma med. I praktiken betyder detta att i en gren med dåligt konkurrens kommer de två bästa simmarna med som klarat A-kravet. Idag i Sverige har du flera simmare som har klarat A-kravet men de har inte fått klartecken för OS.

      Radera
  6. Jag kommer snart svara på de två senaste kommentarerna.

    SvaraRadera
  7. hej, intressanta tankar, kul att du kom med till slut! Men jag undrar, debuterade du 98, i a landslaget?? Var du 12-13 år då eller?

    SvaraRadera