söndag 19 juni 2011

Min styrketräning

Hej

I detta inlägget kommer jag att visa lite om vad det är för typ av styrketräning jag tränar. Längre ner kan ni se en film på en övning jag gör som heter "Olympiska fempunkts uppvärmningen". Den gör jag tre gånger före varje styrketräning.

Styrketräningen jag kör är fokuserad på explosivitet och styrka, jag arbetar endast med fria vikter. Målet med styrketräningen är att jag ska bli starkare och explosivare men inte så mycket muskulösare än vad jag är nu.

Jag är skolad av en styrketränare från Trelleborg som heter Ingemar Aldenhov. Hans filosofi är att tekniken styr allt. Det får aldrig vara så tungt att övningarna påverkar din teknik.

Jag har tre olika styrketränings program som jag kör en gång i vecka vardera. Programmet jag körde idag kan ni läsa här:

ÖVNING                                                                REPETITIONER

Olympiska fempunks uppvärmning                                3x

Benböj med stång                                                           5x4

Spänsthopp                                                                     5x4

Bänkpress med hantlar                                                    6x4

Utfallssteg med stång                                                      10x3

Pull-Up                                                                            Xx2

Pull-Up med vikt                                                             3x2

Sittupps (varierade)                                                         200 styck

Löpning                                                                           X min




1 kommentar:

  1. Jättekul och intressant att få reda på Ida! :D Är filmklippet den "Olympiska uppvärmningen"? Är det något du rekommenderar? :)

    SvaraRadera