torsdag 10 februari 2011

NU VECKANS MENTALA TIPS

Då var det dags för veckans mentala tips:
Det handlar om att handla eller att vara objektiv för handling.

Är du Proaktiv eller Reaktiv Människa?

Det krävs att man tar initiativ för att man ska kunna åstadkomma något här i livet. Om man väntar på att andra skall handla för din räkning blir du objekt för handlingen. Och det leder inte till möjligheter. Eftersom våran attityd spelar en stor roll i detta sammanhang så är det viktigt att börja lyssna på vårat egna språk. Hur pratar vi? Hur reagerar vi?
Vårat språk är till exempel en mycket viktig indikator på hur vi uppfattar oss som människor.

Reaktiv Människa

En reaktiv människas språk tar bort dem från allt ansvar.
”Så är det. Sådan är jag.” Jag är deprimerad. Det finns ingenting jag kan göra åt saken.
”Han gör mig arg.” Jag är inte ansvarig. Minna känslor styr mig och det kan inte jag hjälpa.
Man använder gärna ord som, jag måste, jag kan inte, om bara, sådan är jag.

Ett stort problem med det reaktiva språket är att det är negativt och att det blir en självuppfyllande profetia. Man känner sig ofta maktlös och skyller sin situation på utomstående, ja till och med på stjärnorna ibland.
Reaktiva människor styrs mycket av sina känslor. Känsla betyder allt för en reaktiv människa när det gäller välmående och sorg.
Och när det inte händer något i reaktiva människors liv så skyller de ifrån sig på allt annat.
Reaktiva människor koncentrerar sig gärna på andra människors svagheter och problem.

Proaktiv Människa

En proaktiv människas språk har ofta lösningar på problemet och tar initiativ till att göra saker.
Proaktiva människor använder gärna ord som, jag väljer, jag föredrar, låt oss se på alternativ.

De är även mycket duktiga på att kontrollera sina känslor. Proaktiva koncentrerar sig mycket på vad de kan göra inte på vad alla andra kan göra. De arbetar med sådant som de kan göra något åt. Deras energi är positiv och utvecklande och leder till att deras inflytande ökar.
En del människor tolkar proaktiva människor som framfusiga, aggressiva eller okänsliga. Fast att de ända de gör är att försöka avläsa verkligheten och göra det som behövs för att gå framåt och utvecklas.
Proaktiva människor tar ansvar för sitt liv och påverkar sina omständigheter genom att arbeta för det de vill.

Jag tror det är så här Igor Ardoris brukar säga ”Det finns två sorters människor, de som vågar gå först och lyckas och göra misstag och de som går efter och kritiserar och tycker”

Vi har ansvaret för vår egen effektivitet, för vår egen lycka och för våra förhållanden till människor.

”Att söka lyckan genom att förändra allt utom sig själv, är att slösar bort sitt liv på fruktlösa ansträngningar och mångfaldigar den smärta han försöker bli av med”. Av: Samuel Johnson.

Ett förslag
Lyssna en hel dag på ditt egna språk och på språket i din omgivning. Hur ofta använder du jag måste, jag kan inte? Försök förändra ditt egna språk till att jag väljer själv och jag kan om jag vill.

Du måste inget här i livet, det ända du måste är att dö. Så börja att leva nu och det är ditt egna ansvar. Du kan inte skylla på någon annan för du väljer.


Du väljer var du hamnar här i livet

Karm Ida










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar