söndag 13 mars 2011

VECKANS MENTALA TIPS


Försök först att förstå och sedan att bli förstådd

Kommunikation är den viktigaste färdigheten vi har här i livet. Vi ägnar nämligen större delen av vår vakna tid till att kommunicera.

Att fundera över:
Man ägnar sig flera år åt att lära sig att läsa, skriva och att lära sig att tala. Men hur är det med vår förmåga att lyssna? Vilken utbildning har du fått som gör att du är bra på att lyssna så att du kan lära dig att förstå andra människor från deras egen utgångspunkt.

De flesta människorna lyssnar inte med avsikt att förstå de lyssnar i avsikt att svara. Om man inte talar håller man på att förbereda sig för att tala. Man tänker också ofta på sig själv och sin egen självbiografi som man för över på andra människor. Vi är uppfyllda av vår egen rättfärdighet och vi vill bli förstådda.

När någon pratar kan vi lyssna på fyra nivåer:

1.     Vi kan strunta i vad den andra säger.
2.     Vi kan låtsas att vi lyssnar.
3.     Vi kan lyssna på vissa delar av samtalet.
4.     Eller kan vi lyssna uppmärksamt.

Om man ska lyssna uppmärksammat så ska man först försöka förstå den andra. Så en person som dömer människor i förväg kan aldrig lära sig att förstå. Om man börjar lyssna med inlevelse inser man snabbt vilken väldig effekt den har på kommunikationen.

Så om man vill bli förstådd börja då lyssna på andra och försök att förstå dem. Om man inte vet hur man ska göra för att förstå människor så kommer jag ge er lite tips på det här:

1. När någon pratar med dig försök då upprepa det de säger.
Tex: ”hör du pappa, nu har jag fått nog av skolan. Skolan är botten.”
”Du har fått nog. Du tycker skolan är botten.”

2. När någon pratar till dig försök att omformulera innehållet.
Tex: ”hör du pappa, nu har jag fått nog av skolan. Skolan är botten.”
”Du vill inte gå i skolan längre”

3. När någon pratar till dig försök reflektera känslan som personen har när han pratar till dig.
Tex: ”hör du pappa, nu har jag fått nog av skolan. Skolan är botten.”
”Du känner dig verkligen besviken”

4. När någon pratar till dig försök då att omformulera känslan som personen har.
Tex: ”hör du pappa jag har fått nog av skolan. Skolan är botten.”
”Du är verkligen besviken på skolan.”

Om du klarar av att lyssna med en av dessa exempel så kommer du säkert att bli förstådd själv. Jag själv har svårt för att lyssna till 100% men man kan ju ha dessa exempel i bakhuvudet och om man skulle glömma eller dra in sina egna erfarenheter kan man alltid börja om genom att säga:

Förlåt mig jag inser att jag egentligen inte har försökt att förstå dig. Kan vi inte ta om det från början.

Nu finns det människor som hävdar att det tar för lång tid att lyssna med inlevelse. Och det kanske tar lite mer tid i början men det sparar massa tid längre fram.
Om du sen vill bli förstådd försök då alltid komma med ett förslag som är bättre än de själva kan. Visa att du verkligen förstår dem och har respekt för deras förslag. Förklara sedan omsorgsfullt logiken bakom ditt egna förslag.
Försök först att förstå människor och sen när dom frågar själva om råd och tips så är de mottagna för att ta åt sig dem.

Detta är något jag själv vill bli bättre på för att jag tror då att man kan få bättre och starkare band med både vänner och familj. Ibland är jag otroligt självupptagen men det vill jag ändra på. För jag tror även man kommer må bättre och få bättre vänner om man börjar lyssna och bry sig mer om dem. Sen är det ju lite intressant att försöka förstå andra för de kan ha bra och goda idéer som är bra att ha.

Börja lyssna på andra och sedan bli förstådd

Kram på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar