tisdag 22 mars 2011

VECKANS MENTALA TIPS


Självuppfyllande Profetior

Det som man menar med självuppfyllande profetior är helt enkelt vad man förväntar sig och det kan vara både negativa och positiva saker.
Vi kan inte uppfatta allt som händer inom och utom oss. Vi gör urval av vad vi vill uppfatta. Så vi uppfattar bara en del av verkligheten. De urvalen vi väljer styrs helt av vår attityd, intressen och förväntningar på saker.

Ett exempel på detta:
”Man meddelar en lärare att man har ett begåvningstest på eleverna som han ska ha under en termin. Man ger han resultaten som består av tre grupper Övernormal, normal och underbegåvade. Under terminens gång kan man se hur detta påverkar resultaten. Detta trotts att man aldrig har gjort något test på eleverna. Man har helt slumpmässigt delat in eleverna i de tre grupperna. Att det falska resultatet börjar stämma övarens med de riktiga resultaten som de får beror helt på att läraren tolkar eleverna utifrån informationen från de falska testerna. Men det som är ännu alvarligare är att läraren alltmer tycks påverka elevernas självbild, vilket i sin tur också påverkar resultatet på proven”.
Så säger man till sig själv varje gång man har matte att man är så dålig på matte så kommer det till slut bli en självuppfyllande profetia och du kommer prestera sämre än vad du har kapacitet till. Om man säger till sig själv varje dag att jag är så ful och finnig så kommer du utstråla det till andra så de också ser det du ser.
Fast det positiva i detta är att det fungerar på andra hållet med. Så om du tänker att du är bra i matte kommer garanterat dina resultat bli bättre. Tänker du att du är den snyggaste och coolaste kommer du utstråla det till andra så att de också tycker så.
Jag säger inte att det är lätt men det går om man verkligen vill det. I början kan det till och med kännas tramsigt men efter ett tag börjar man faktiskt att tro på det. Fast man måste ge det tid.

Mina egna erfarenheter:
Jag har alltid fått höra från andra att jag springer så roligt och sakta. Så jag började tro på det. Detta ledde till att jag aldrig sprang. Jag skämdes varje gång jag gjorde det. Jag började till och med skämta om det för andra att jag inte kunde springa. Men så en dag för typ två år sedan så bestämde jag mig för att pröva springa och när jag en dag stod på loppbandet kom en kompis fram till mig och sa att, du springer ju jätte bra. Och idag springer jag ca tre gånger i veckan 10-20 minuter och det känns jätte bra. Jag tror även när jag har slutat att simma så ska jag ta och springa några tävlingar.
En annan sak har också varit att jag alltid har haft problem med att skriva och läsa och det har varit tufft för mig. För jag fick inte reda på att jag hade dyslexi förrän jag var 19 år gammal. Så det har gjort att jag har trott att jag var osmart i hela grundskolan. Men idag så forstår jag att det är ju inte sant. Jag är smart men jag har bara lite problem med att läsa och skriva.
Så när jag kom till komvux en dag och skulle påbörja en kurs i Rättskunskap så sa jag till läraren att jag har dyslexi. För det är bra om läraren vet det. Så man kanske kan få muntliga prov istället för skriftliga och att de kan hjälpa en lite extra med stavning. Det första hon sa till mig var att denna kurs kommer bli svår för dig för att rättskunskap är som att lära sig ett nytt språk.
Då gick jag hem och tänkte hoppa av kursen för att läraren sa att den kunde bli svår för mig eftersom jag hade dyslexi. Men med hjälp av min mentala tränare Igor så började jag kursen än då. Så jag kämpade mig igenom den och gjorde all prov som vanligt och fick ingen extra hjälp och det resulterade i att jag fick högsta betyg.
Det jag vill säga med detta är att du måste tro på dig själv fast att inte andra gör det. Hade jag lyssnat på läraren hade jag aldrig haft ett betyg i rättskunskap idag.

Ett tips:
Skriv några meningar på ett papper som du skulle vilja vara och läs dem en gång om dagen en längre tid. Så kommer du till slut känna det.
Tex: Jag är bäst, stark och snäll.

Din åsikt betyder lika mycket som alla andras åsikter.




DU ÄR STJÄRNAN GLÖM INTE DET

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar