torsdag 7 april 2011

VECKANS MENTALA TIPS

Just nu sitter jag på tåget till Eindhoven. För två år sedan var jag och Sebbe på väg och flytta hitt. Men så blev det inte jag kände mig liksom inte hemma här.

Men men nu är sitter jag här och är på väg till en stor tävling. Formen har känts bra och jag mår bra.
På min resa ner hitt med pappa så sitter jag och läser mina skolböcker och just nu läser jag ”SJÄLVKÄNSLA NU” av Mia Törnblom. Hon en personlig coach som jobbar med självkänsla och själförtroende. Så det jag kommer skriva om denna veckans tips kommer från denna bok.

Självförtroende & Självkänsla

Många människor blandar ofta ihop eller tror att det betyder samma sak. Jag själv har trott att det var samma sak tills jag började träna mental träning med Igor Ardoris.

Självförtroende
Slår man upp det ordet står det: ”Stark tilltro till den egna personlighetens förmåga att prestera”. Det innebär att jag vet med mig själv att jag klarar av att uppnå mina mål och får saker och ting gjort och så vidare.

Självkänsla
När man slår upp detta ord i ordboken så står det: ” Medveten om den egna personlighetens värde”. Det vill säga mitt eget värde i mina egna ögon eller hur det känns att vara jag.
Jag själv har alltid känt att jag har ett bra självförtroende men min självkänsla har inte alltid varit på topp och det är den jag jobbar med väldigt mycket. Jag känner att det blir bättre och bättre men jag har en bit kvar.

Men varför räcker det inte med ett bra självförtroende?

Här har jag tusen exempel från mig själv men ett är att jag har alltid värderat mig själv utifrån mina prestationer. Presterar jag inte bra är jag inte en lika bra människa. Presterar jag bra mår jag bra och får bättre självförtroende men detta gör ju inte en lycklig. Man vill kunna känna sig värd och glad fast att det inte går som man tror. I alla lägen vill man känna sig lika mycket värd.

Vi kan välja att leva eller att tävla

Om vi försöker undvika att jämföra oss med andra och sluta tävla för att i stället börja tycka om oss själva och känna att vi duger som vi är. Då kommer kanske livet bli lite enklare och roligare. Det kommer alltid finnas människor som är smartare, klokare, roligare och snyggare än vi är men det finns ingen som är allt på en och samma gång. Så sluta att jämföra dig med allt och alla.
En annan sak som man inte tänker på när man har dålig självkänsla är att man blir självupptagen och man tror ofta att allt som händer runt om en har med en själv att göra. Man överdriver sin egen betydelse samtidigt som man är väldigt beroende av andras kommentarer, handlingar, humör etc. Du är varken viktigare eller mindre viktigare än någon annan men för dig själv är du faktiskt den viktigaste i världen. Det är bara du själv som kan fylla på din självrespekt oavsett vad andra säger och tycker. Öva på att ofta ge dig själv självrespekt. Det är faktiskt så att det är mycket attraktivt att tycka om sig själv.

Hur kommer det sig att det är bra med självkänsla?

Jo, livet blir enklare att leva. Klart att vi kommer att möta motgångar och att vi kommer begå misstag precis som alla andra. Men vi kommer att hantera det bättre och det kommer snabbare bli historia. En god självkänsla är också det bästa vapnet mot människor som inte alltid vill vårt bästa. För med låg självkänsla kan det vara svårt att välja vilka människor vi vill ha omkring oss. Vet man inte vad man är värd nöjer man sig med okamratliga vänner och opålitliga partners. Ju högre självkänsla vi har, desto mer sunda relationer får vi.

”Att inte ha självkänsla är som att vara en tekopp med ett hål i botten. Man häller i och man häller i men det rinner bara ut. Det är precis så med bekräftelse man törstar efter när man inte har självkänsla. Hur mycket yttre bekräftelse man än får, så blir man aldrig nöjd. 

Varför är det viktigt med en god självkänsla?

En god självkänsla gör mig fri och oberoende av andra. Jag vågar göra saker som jag själv tror på fast att ingen annan gör det eftersom jag vet att jag överlever fast att jag kanske misslyckas. Jag är inte rädd för att misslyckas för jag betyder lika mycket för mig själv ändå. Men det viktigaste är att jag mår bra som människa vad som än händer. Klart att vi får vara ledsna och besvikna men livet går inte under för det.

KRAM SÅ LÄNGE


2 kommentarer:

  1. Lycka till i Eindhoven hoppas du även kan njuta av våren i Holland det har stormat mest hela dagen här hemma riktigt busväder ha det bra tänker på dig kram från Gunnel

    SvaraRadera
  2. Tack Gunnel, tänker på dig med

    SvaraRadera