onsdag 20 juli 2011

Lars Frölander skriver :0)

Första gången jag var på läger med ida var på Cronulla Beach i Australien januari 1999, om jag inte minns helt fel.

Vi tränade i samma bassäng som Ian Thorps hemma klubb på den tiden tränade i och jag minns när Ian drog några hundringar ben med platta på 1.07 i lång bassäng och man blev mäkta imponerad, men det är klart har man 54 i skostorlek kanske det är lite lättare än om man går omkring som en annan med 43. Ida var på den tiden en ganska blyg och tyst tjej som inte gjorde allt för mycket väsen av sig och hon var heller inte rädd för att träna hårt men hon var desto sämre på att äta på den tiden. 

En av anledningen var kanske att maten som serverades vid hotellet inte alltid passade Idas smak och då blev det mest bröd hon levde på dom dagarna och det var nog inte mycket till energi för kroppen när man är på hårdträningsläger i 3 veckor. Så jag och Daniel Carlsson blev ju klart lite oroad över Ida så vi tog med Ida dom dagarna som maten inte passade till en restaurang inte långt ifrån hotellet som serverade mat i Idas tycke och smak. Jag vill minnas att hon orkade mer på träningarna och mådde allmänt mycket bättre efter att jag och Daniel började ta med Ida på restaurang dom dagarna som hotellet inte serverade den bästa maten för Ida.

Det är mycket som har hänt med Ida sen 1999 till idag, inte bara bara fysiologiskt utan framför allt mentalt. Man märker framför allt att hon är mentalt starkare än någonsin och  tryggare i sig själv och att hon vågar nu tro mer på sig själv och sin egen förmåga. Jag tror Ida kommer ha ett fantastisk VM nu i Shanghai och nästa år kommer hon vara ännu bättre och starkare.
Lasse Frölander

Ida & Daniel Carlsson 1999 i Australien

Ida & jag 1999 i Australien

Ida & Jag 2004 OS i Athen

Jag & Ida VM Dubai 2010


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar