torsdag 27 januari 2011

Veckans mentala tips


HJÄLPLÖSHET

Vi alla har något som kallas hjälplöshet. Så här förklarar några beteendeforskare vad begreppet hjälplöshet är.
En gädda simmar i ett akvarium. I ena delen av akvariet finns det en glasskiva som delar akvariet i två delar. Bakom glasskivan släpper forskare ner läckra små fiskar som är gäddans naturliga föda i fritt tillstånd. Gäddan försöker då attackera fiskarna, men det finns en gräns hur många gånger gäddan försöker attackera de små fiskarna utan att lyckas. Till slut ger gäddan upp.
Då tar forskarna bort glasskivan. Fiskarna finns nu tillsammans med gäddan och gäddan kan äta de när han vill. De simmar framför nosen på gäddan och den reagerar inte. Faktum är att gäddan aldrig någonsin försöker fånga fisk mer så gäddan svälter sig själv till döds medan bytet lever livets glada dagar.
Detta är hjälplöshet. För i gäddans föreställningsvärld går inte fiskarna att fånga var de än befinner sig.
Med detta vill jag säga att vi människor fungerar på samma sätt.

VI GÖR DET VI TROR PÅ.
Så tror vi på att vi utan problem ska klara något så kommer vi att göra det. Det betyder inte att vi kommer klara det i morgon men om man vågar tro på det riktigt länge och inte ger upp så kommer det att hända. Om inte Michael Phelps hade trott på att han skulle klara av att ta 8 OS guld i Peking hade han aldrig klarat det. För han kanske det till och med var en självklarhet. Hade inte Sara Sjöström trott att hon kunde vinna VM hade hon aldrig gjort det. Men nu trodde hon att hon kunde och då hände det. Jag säger inte att de inte tvivla på sig själva för det vet jag inte men de hade en tro på att de skulle klara det. Jag tror alla tvivlar på sina mål någon gång.

DET KAN OCKSÅ BLI FARLIGT ATT TRO
Om till exempel forskare säger att det är fysiskt omöjligt att klara något och vi tror på det så kommer det bli omöjligt. Om tränare säger att det är omöjligt och vi tror på det så kommer det bli omöjligt. Om läraren, chefen säger att det är omöjligt och vi tror på det så är det omöjligt.
Men om vi bestämmer oss för att tro på det vi vill tro på så kommer det att slå in. Tror vi att vi aldrig kommer att klara det kommer vi heller aldrig att klara det.
Men vågar vi tro på oss själva kommer vi att klara det till 100%
Så börja våga tro på er själva på alla sätt. Det finns ingen annan som du, jag lovar.  Era mammor, pappor, pojkvänner, fruar, män, vänner, tränare, chefer behöver inte tro på det så länge du gör det kommer du att lyckas.
Jag vill nu sluta med en sista historia för jag älskar sagor och historier. Denna är sann precis som den med gäddan.

År 1945 så fanns det en löpare som hete Gunder Hägg som sprang en engelsk mil på drygt 4 min. Han tar då emot mängder av hyllningar och applåder för sitt ny satta världsrekord.  Men han var ändå inte nöjd för han ville springa under 4 min. Så läser han en bok där en fysiolog påstår att världsrekord tiden är omöjlig att slå och det backas upp av flera experter. Detta gör att Gunder Hägg inte ens försöker att slå det, precis som det hindra många av hans medtävlande också.
Så kommer den brittiska löpparen Roger Bannister och är klok nog att inte lyssna på de örat. Och år 1954 gör han den historiska drömmilen. Han springer alltså under 4 min för första gången på en engelsk mil.  Som var omöjlig. Inom två år hade 50 stycken klarat av att springa under 4 min.  
Vi sätter alltså våra egna begränsningar.

TRO PÅ DIG SJÄLV

KRAM IDA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar