söndag 6 mars 2011

Veckan mentala tips


Det finns fem sätt för mänskligt samarbete.
Vilket väljer du?

·      Vinna/vinna

·      Vinna/förlora


·      Förlora/vinna

·      Förlora/förlora

·      Vinna
Vinna/vinna
Med vinna/vinna lösningar är alla parter nöjda med beslutet och ansluter sig till handlingsplanen. Vinna/vinna ser livet som en arena för samarbete, inte konkurrens. De flest människor tänker stark eller svar, hård eller mjuk, vinna eller förlora. Men detta tänket har en brist och det grundar sig i makt. Vinna/vinna bygger på att det finns tillräckligt åt alla. Om någon lyckas betyder inte det att någon annan måste misslyckas. Vinna/vinna är att tro på ett tredje alternativ. Det är inte mitt sätt eller ditt sätt utan ett bättre sätt, ett högre sätt.

Vinna/förlora
Säger om jag vinner förlorar du. Vinna/förlora är en ledarstil som utgår från att jag får som jag vill men du får inte som du vill. Människor som arbetar så här vill ha mycket makt. Man bedöms i förhållande till andra människor i stället för att man bedöms efter sin egen kapacitet. De flest människor har ändå blivit uppväxta med vinna/förlora mentaliteten. Man jämförs i skolan, Idrotten och hemma m.m.

Förlora/vinna
Människor som tänker förlora/vinna är angelägna om att tillfredsställ eller beveka. De söker sin styrka i popularitet eller att bli accepterade. De har sällan mod att utrycka sina känslor och övertygelser och ger lätt vika för andras personligheter. I förhandlingssammanhang betraktas förlora/vinna som förlorare för de ger alltid upp. Vinna/förlora-människor älskar förlora/vinna-människor eftersom de kan utnyttja dem.

Förlora/förlora
När två vinna/förlora-personer stöter samman. Det vill säga när två beslutsamma, envisa, egoistiska individer samverkar blir resultatet förlora/förlora.. Båda förlorar. Förlora/förlora är en öppen konflikt som ofta leder till hat. Om ingen någonsin vinner är det kanske inte så farligt att vara en förlorare.

Vinna
Människor med vinna mentalitet vill inte nödvändigtvis att någon annan förlorar. Men det är viktigt att de är bra och vinner. En person med vinna mentalitet tänker bara på sina egna mål och låter andra bekymra sig för sina.

Mitt val
Själv väljer jag vinna/vinna för jag tror på att man ska samarbeta och var öppen för förslag. Sen tror jag även att man når högre och bättre framgång om man samarbetar med andra. Jag tror också att man jobbar och mår bättre om man är nöjd och glad.






Vi når högre med vinna/vinna

Kram på er alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar