söndag 17 april 2011

Veckans mentala tips


Denna veckan har jag inte hunnit att plugga så mycket men jag har ändå läst lite i Mia Törnbloms bok.

Jag hade tänkt fortsätta lite på Självkänsla

Hur bra är din självkänsla egentligen?

Det finns några varningsklampor för låg självkänsla:

·      Du ser ner och pratar skit om andra

·      Du gör saker för att bevisa för andra att du kan, i stället för att göra saker du vill

·      Du går runt och känner dig som en bluff och tror att du snart kommer att bli avslöjad

·      Du jämför dig ständigt med andra och du är bara bra om ingen annan är bättre

·      Du tycker att du är ful och tror att du vore lyckligare om du vore snyggare

Om jag vill att mitt liv ska bli enklare och roligare att leva så är självkänslan nödvändig. Men man måste även komma ihåg att en bra självkänsla inte är immun mot svårigheter och olyckor som kan ske på vägen. Men det kan bli betydligt lättare att komma igenom och bearbeta dem.  

Men hur får man en bra självkänsla då?

Börja lev i nuet. Att älta gamla saker och bekymra sig för framtiden som ännu inte har hänt och kommer förmodligen inte att hända gör att vi förbrukar energi som vi kan använda nu. ”Om man står med ett ben i det förflutna och ett i framtiden, då pinkar man faktiskt på nuet”.

Acceptera dina brister. Börja tyck om dig själv precis som du är för det finns faktiskt ingen som du i hela världen. Det är viktigt att dina tankar och känslor du har för dig själv är bra och vill dig väl precis som du tycker om en god vän. Det är alldeles för vanligt att vi går runt och tänker att vi skulle vilja vara någon annan.

Börja ta ansvar för dina misstag annars blir du ett offer. Det är inte ett nederlag att be om ursäkt och erkänna sina misstag. Det är tvärtom modigt och ansvarsfullt.

Ställ dig gärna dessa frågorna:

·      Lever jag det livet jag vill?
·      Vad är viktigt för mig?
·      Vilka människor och relationer är viktiga för mig?
·      Finns det någon som du idag lägger mycket tid på som du helt skulle vilja ta bort?
·      Vad står jag för?
·      Vad tycker jag är roligt?

Jag själv har ställt mig dessa frågor och det känns som en stor lättnad efteråt.






Kram så länge




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar