lördag 30 juli 2011

Mot London 2012!

Hallo på er allihopa där ute!....


Jag (Sebbe) har varit lite seg med att uppdatera Idas blogg men tro det eller ej så har jag andra saker för mig också.

Jag ska försöka på bästa sätt summera ihop hur det har gått för Ida under de senaste dagarna på VM i Shanghai:

Ida simmade mycket bra på 100m frisim under tävlingarnas försök simningar och tog sig vidare till semi-final på distansen som 14:e tjej. Om jag inte har helt fel (vilket jag oftast inte har) så är detta första gången som Ida simmar 100m frisim individuellt på ett internationellt långbane mästerskap. Ida lyfte sig i semi-finalen och blev totalt 11 på distansen med 54.78 vilket endast är ca 0,5 sekunder från finalen.

Ida var väldigt nöjd med sin instats. Hon sa också att i och med att det inte var person bästa så vet hon att möjligheterna är stora fram till London. Men man får väll lov att säga att man är en stolt man hemma i Sverige. Att ha en fru som är 11 i världen är inte fy skam. Något att stoltsera med på för festerna....

Bonusen för Ida blev sen också att hon fick simma crawl distansen i Sveriges 4x100 medley lagkapp. Laget, som jag anser var Sveriges bästa lag instats under detta VM, simmade bra och placerade sig på en 10:e plats vilket gör att de är direkt kvalificerade till OS nästa år. Idas sträcka gick på 54.49 vilket är helt godkänt.

I lagkapperna är det de 12 bästa lagen som direkt kvalificerar sig till OS. de fyra sista platserna avgörs på tid. Detta betyder att Sveriges tjejer har kvalat in samtliga lagkappslag till OS, nu är det upp till Sveriges Olympiska kommitté att avgöra om det är av intresse för Svensk idrott att satsa på dessa lag.

Lite artiklar och TV intervjuer

Aftonbladet efter att Ida tagit sig vidare till semi-final: KLICK

Intervju i TV4: KLICK

Nedan ser ni en cool bild på Ida som också finns på simförbundets mästerskapssida: KLICK



Ja då var VM festen över för Ida den här gången. Jag är otroligt stolt över Ida efter detta VM mer än någon annan gång. Inte bara för det hon har presterat i bassängen men framför allt hur hon har hanterat olika situationer under detta mästerskapet utanför bassängen.
Det märks mycket positivt och tydligt att vi har jobbat med Igor Ardoris under en längre tid. Det ska bli väldigt inspirerande och kul att få följa med på Idas satsning fram till OS i London.

Ida kommer tillbaka till Sverige nu på måndag och tar tillbaka sin blogg. Jag tackar för mig....

Peace out
Gästbloggande Sebbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar