onsdag 30 mars 2011

Veckans Mentala tips

Just nu läser jag en bok som heter frågor för förändring. Det är en väldigt lätt läst bok. Den handlar om att man inte ska skjuta upp saker och skylla ifrån sig hela tiden.
Vi är alltid ansvariga för våra egna beslut och fria att göra bättre val nästa gång. Ibland tror människor att de inte har något val. De säger hela tiden ”Jag Måste” eller ”Jag kan inte”. Men vi har alltid ett val. Faktiskt Alltid. Vi har till och med valet att inte fatta något beslut.
Att förstå och inse detta och att ta ansvar för våra val är ett stort steg mot att få otroliga saker att hända i ens liv.
När det gäller frågor för förändring så finns det en grundregel och det är att svaret finns alltid i frågan. Om vi ställer dumma frågor får vi dumma svar och om vi ställer bra frågor får vi bra svar.
Försök att undvika frågor som innehåller VARFÖR?
Varför jobbar de inte mer?
Varför drabbas just jag?
Varför samarbetar de inte?
När man ställer sådana frågor är man ett offer för omständigheterna och människor omkring sig.
Försök istället ställa frågor för förändring.
Hur kan jag bli mer effektiv på jobbet?
Vad kan jag göra för att förbättra situationen?
Hur kan jag ställa upp för andra?
När man ställer sådana här frågor är man en mer effektiv människa som vill komma framåt.
Vi vill ofta förändra saker omkring oss till det bättre hela tiden. Så vi försöker säga till andra gör si eller gör så men vad hjälper det, egentligen. För den ända människan vi kan förändra är oss själva. Jag kan bara förändra mig själv. Hur många sitte inte och tänker att det här borde hon eller han läsa och det skulle vara så bra för dem. Gör inte det, tänk på vad du själv borde göra och gör det.
Så om vi vill skapa samarbete börja samarbeta själv först så kommer andra också att göra det.  
Föra helgen var det Norska Mästerskapen i Bärum utanför Oslo. Den klubben jag simmade för var 13 stycken simmare. I förhållande till de flesta klubbarna var vi mycket få simmare. Men när vi var i simhallen så kändes det som att vi var den största truppen på plats. Vi hejade, grattade, kramade och skojade med varandra och hade så himla kul tillsammans. Men jag tror inte att jag hade känt på samma sätt om jag själv inte hade samarbetat.
Innan vi åkte ditt fick vi i uppgift att vi skulle se till att ha så kul som vi bara kunde oberoende av resultat och när vi väl var på plats så hade vi kul. När man mår bra och har det kul så simmar man oftast bra också. Det visade sig att nästan alla gjorde sin bästa tävling någonsin. Nästan alla slog sitt personbästa.
Själv simmade jag 24 stycken lopp på 4 dagar och ändå hade jag krafter till att heja och stötta de andra som simmade för att jag hade det så bra och roligt med mina lagkamrater. Men det som är så fantastiskt är att man känner sig verkligen delaktig i allas prestationer och de är delaktiga i mina. Utan mina lagkamrater hade inte jag orkat simma alla de loppen så bra.
Jag personligen kan säga att de jag helst vill ha i min klubb är positiva och glada människor som gör sitt bästa. Det spelar ingen roll hur bra man är för om man är negativ och sprider dålig stämning så förlorar man helt poängen med att idrotta och tävla.
Klart att vi alla mår dåligt ibland och har problem men ta det då med tränaren och inte med dina kamrater som ska tävla. Man sprider bara dålig stämning då. Jag själv har inte varit den bästa på det här men jag kan säga att jag tog ett stort steg i helgen.
Konceptet till att lyckas är att göra det själv först och skyll inte på att inte andra gör det.
Ha en riktigt bra dag

2 kommentarer:

  1. Ida, sluta aldrig med dina mentala tips! Så himla bra och hjälper verkligen mig! Tack så mkt och grattis till bra simning under helgen. Kram Jeanette

    SvaraRadera
  2. Älskar dina tips! När man har mycket att stå i är det lätt att glömma det som är viktigt, men när man läser din blogg får man sig en tankeställare varje gång!

    SvaraRadera